Plan van Aanpak: Samen weer op weg naar werk
Het Plan van Aanpak is eigenlijk een stappenplan waarin je op basis van de Probleemanalyse van de bedrijfsarts, als werkgever en werknemer samen kijkt naar hoe de werknemer weer goed aan de slag kan. Het begint met de probleemanalyse van de bedrijfsarts. Die analyse brengt in kaart wat de situatie is, welke beperkingen er zijn en wat er mogelijk is. Op basis daarvan worden in week 8 – binnen 2 weken na het opstellen van de probleemanalyse – afspraken gemaakt en vastgelegd in het Plan van Aanpak. Denk aan: wat moet er gebeuren, wie doet wat, en wanneer?
De casemanager houdt de voortgang in de gaten en checkt regelmatig of iedereen zich aan de afspraken houdt. Geen losse eindjes dus, maar een strak plan waar iedereen aan bijdraagt.
Periodiek overleg: Samen bijsturen!
Elke 6 weken (of vaker) hebben werkgever en werknemer een periodiek overleg om te bespreken hoe het herstel en de re-integratie verlopen. Wat gaat goed? Waar loopt werknemer tegenaan? En moeten er misschien aanpassingen worden gedaan? Als het proces anders loopt dan verwacht, is dit hét moment om het Plan van Aanpak bij te stellen. Zo blijft alles goed afgestemd op de situatie en kansen.
Ook heeft de werknemer iedere 6 weken een afspraak met de bedrijfsarts om het verloop van de re-integratie te bespreken.
Kortom: met een goede probleemanalyse, duidelijke afspraken en begeleiding door de casemanager heb je een stevig plan in handen. Stap voor stap werken we aan een succesvolle terugkeer. Samen maken we het verschil!